Vakantie!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maranda M - WaarBenJij.nu Vakantie!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maranda M - WaarBenJij.nu

Vakantie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Door: Maranda

Blijf op de hoogte en volg Maranda

06 Januari 2009 | Suriname, Paramaribo

“Tot morgen” zei ik vanavond aan de telefoon tegen Ronald. Terwijl hij op één oor ligt typ ik gauw nog even een update van de afgelopen 20 dagen, voordat hij morgen eindelijk in Suriname aankomt. :D
Allereerst natuurlijk allemaal wan bun nyun yari! Of op z’n Hollands: Gelukkig Nieuwjaar!

Vorig jaar nog, op 20 december vierde Rachel, mijn stagebegeleidster haar 30e verjaardag. Dus als Hollander had ik de gelegenheid om een Bigi Yari bij te wonen. Behoorlijk ongemakkelijk hees ik mezelf in de koto die ik die dag nog gekocht had en vertrok ik onder luid gejoel van mijn buren met de taxi naar het feest. Als eerste mocht ik plaatsnemen aan de PCOS tafel.. Tuurlijk had ik kunnen weten dat het feestje vanaf 17:00uur begon, en niet óm 17:00, dus had ik nog alle tijd om me even flink ongemakkelijk te voelen in de Creoolse klederdracht die ten tijde van de slavernij door de Hollanders bedacht was om de vrouwen er zo onaantrekkelijk mogelijk uit te laten zien. Maar na een half uur werd Rachel onder leiding van een band en 10 juichende PCOS dames binnengehaald. Gelukkig had iedereen zo’n geweldig pakje aan dus tijdens het eten merkte ik niet eens meer dat ik er belachelijk uitzag. Na een paar biertjes met de enige mannelijke collega zat de sfeer er al goed in, en nog wat later durfde ik me eindelijk tussen de billenschuddende dames te begeven. Iedereen danst zich een kwartier lang in het zweet en dan houdt de band gewoon 10 minuten pauze. Hups, hele horde naar buiten en als de band de eerste noten weer speelde ging de hele club weer “Hiep, hiep, hiep!”. Wat een geweldige ervaring om mee te maken! Niet té hard lachen om die foto’s hoor. ;)

Op zondag moest ik alweer vroeg op want om 8:00 gingen we op trip naar Coesewijne. Het waren twee heerlijke dagen in de jungle samen met Hans, Tamara en Gert waarin we gechilled hebben, geprobeerd hebben vis te vangen en hierdoor genoten hebben van de heerlijke vegetarische maaltijden van Hans, lekker gescheurd hebben door de modder, hebben geslapen in de hangmat, hebben gewandeld door de bush en vooral in het donker hebben genoten van een zeer gezellige avond.

Dinsdag had ik de eindevaluatie met mijn vrijwilligers en op woensdag was het alweer kerstavond. Ik heb genoten van het kerstverhaal in de Noorderstadskerk. Het was een parodie op tante S van Jörgen Raymann, en Jezus kwam op bezoek. “Vertel me Jezus, wie is je vader, wie is je moeder?” En Jezus antwoordde “Nou tante K, mijn moeder is Maria, maar mijn vader is toch een beetje een raar verhaal.” De dienst werd afgesloten met ‘stille nacht’ waarbij iedereen een kaars kreeg en alle lichten uitgingen. Met kippenvel op mijn armen was mijn kerstgevoel in deze hitte toch nog compleet.

Eerste kerstdag was ik uitgenodigd bij het gezin van Waynette (één van de vrijwilligers). Het was erg gezellig met de jongens die steeds stiekem vuurwerk gingen halen en steeds zeiden “Ma, nu doe ik een zachte hoor” terwijl wij maar bleven schrikken van het harde geknal. Ik heb echt heerlijk gegeten; kalkoen, kousenband, pom en pastei. Na een rondje tuin en een tas vol vruchten ging ik gauw nog even mijn andere plicht vervullen. ’s Avonds hadden we een etentje bij de buren. Iedereen had zeer uitgebreid gekookt, en tussen de zelfgemaakte aardappelschotel, visschotel en wraps voelde mijn zojuist gehaalde soato-soep toch best een beetje lullig. Maar gezellig was het zeker!
Tweede kerstdag heb ik ’s middags maar even aan m’n huiswerk gezeten (schaatsen of sneeuwballen gevecht werkt hier niet ;)) en ’s avonds ben ik lekker luxe met Tamara pannenkoeken gaan eten en hebben we thuis en in Millennium kerst op z’n Hollands gevierd.

Naar zaterdagavond had ik al heel lang uitgekeken. Samen met Helga, Gert en Tamara ging ik naar de Big Comedy Jam. Wat hebben die Surinamers een humor en wat kan dat publiek verschrikkelijk lachen! Ik heb genoten van Dwight Frijmersum, Murth Mossel en Wesje, maar het meest toch nog wel van Roué Verveer, zeker omdat ik de maandag daarna in het Vat nog even met hem heb staan kletsen.

Het volgende hoogtepuntje was toch wel tijdens Oud op Nieuw. Wat een feest, en vooral de 31e! Samen met Hans, Tamara, Gio en Edwin hebben we staan dansen bij het Vat. 12 uur waren we bij Hans’ gezin thuis. Zo grappig dat er hier geen klok gekeken of geluisterd wordt, rond 12 uur zei Hans gewoon “Als mijn eerste pagara afgaat is het 2009”.
Op 3 januari zijn we trouwens nog wezen chillen op White Beach voor de verjaardag van Tamara, erg gezellig met de hele club.

Alle tijd daartussen, daarvoor en daarna heb ik als ’n malle lopen werken aan m’n verslagen. Maarrrr.. het is na hard werken nu eindelijk de beurt aan Rachel om 111 pagina’s door te spitten en Royza heeft er gelukkig maar 14. ;)
Dus, na een drukke periode van stage en typen is het morgen eindelijk tijd om lekker vakantie te gaan vieren met mijn vriend(je). Oooh wat kijk ik er naar uit, nog één nachtje slapen en het is zover! :D

  • 07 Januari 2009 - 08:02

    Caroline:

    Wat een heerlijke foto's! Haha!

    Tof dat je nu vakantie mag gaan vieren, geniet ervan! Maar dat zal wel lukken denk ik ;)

    Liefs

  • 07 Januari 2009 - 09:47

    Eef:

    Hele fijne vakantie samen. Roon zit al in het vliegtuig..Spannend hoor.
    ps: dat mooie groene pakkie moet je wel meenemen hoor! xx

  • 07 Januari 2009 - 17:28

    JE MOEDER ;):

    Hey die muis!!

    Je laatste blog over je stage-avontuur, heerlijk om te lezen weer!
    Het zal wel vreemd aanvoelen dat het nu gedaan is.
    -je "dik aan de tik"periodes,
    -de "gaan ze wel of niet door afspraken",
    - deadlines halen,
    - organisatorische strubbelingen maar ook vreugde momentjes als alles liep zoals jij in je hoofd had!
    Vanaf nu even niks geen verplichtingen meer, maar lekker genieten samen met Roon van dat land en zijn heerlijke spontane bewoners, dat voor altijd een plekje heeft in je toch al zo grote hart...dus plek zat! ;) Have fun jullie twee!
    En meis wat is de tijd omgevlogen!!Nog maar kort geleden(voor mijn gevoel) zie ik ons staan op Schiphol en dacht, met gemengde gevoelens....pffttttt..daar gaat ze...:( Nog even en ik sta er weer en denk..ze komt ze komt die lieve goede ehm...muis!! ghehgehghe!!

    Tot snel meid, dikke dikke kuss! MAM

  • 07 Januari 2009 - 21:21

    Jelle:

    Maran!

    Geniet van je vakantie!! En veel plezier samen met Ronald!!!!!

    Liefs, Jelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maranda

Stage bij stichting Projekten Suriname. Het project 'This is me with my own culture' introduceren in de wijk Abrabroki.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 55006

Voorgaande reizen:

14 September 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: