Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maranda M - WaarBenJij.nu Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maranda M - WaarBenJij.nu

Switi Sranan

Door: Maranda

Blijf op de hoogte en volg Maranda

18 December 2008 | Suriname, Paramaribo

De tijd gaat hier zelfs in de ‘no spang’ cultuur van Suriname als een razende voorbij.We zitten alweer op half december, en dat betekent; nog minder dan 50 dagen in Suriname, nog minder dan 3 weken voordat Roon hier eindelijk komt en nog ongeveer 20 dagen totdat ik m’n 3 grote eindverslagen moet inleveren.

Stiekem ben ik even uitgetypt.. ik kan geen ‘sociale competenties’ meer zien, de theorie van Haaster komt me m’n neus uit, ik ben uitgekauwd op de doelgroepanalyse en ik krijg geen “consistentie” meer over m’n lippen.

Een paar weken terug zat ik nog lekker bij Gormia thuis (de tofste Surinaamse dame die ik hier ooit heb leren kennen). En een week geleden moet ik van haar aan de telefoon horen hoe koud het wel niet is in Nederland. Maar yu switi blaka uma, wacht maar tot ik je de Hollandse Haring laat proeven. ;)

Ook heb ik 2 mannen van stichting ABSO gekroond tot persoonlijke bodyguards, omdat ze nu al 2x hebben gewacht tot ik opgehaald werd met de taxi vanaf het ABSO terrein dat qua locatie het best vergelijkbaar is met de Marshaven. Gran tangi!

Ik heb me voor het eerst in de rol van ‘dief’ verplaats. We hebben allemaal weleens meegemaakt dat het winkel alarm af ging als je naar buiten liep… (Ik wist niet eens dat die systemen hier ook bestonden….) Dus je loopt netjes naar die verkoopster toe om je tas te laten controleren.. Wijst die dame ineens naar je hand. En opeens bedenk je… “Damn, ik was toch echt van plan om die sokjes aan het einde af te rekenen”. :o

Er lijkt hier trouwens echt een lokale muggenplaag uitgebroken te zijn. Per dag vermoord ik binnen gemiddeld 5 van die beesten! Laatst vroeg ik me af waar die steek op m’n hak toch vandaan kwam. (Toe ff, als mug zou ik toch wel beter vlees weten om in te prikken) en gister nog kreeg ik een massa-aanval in de keuken.
Het bleek trouwens achteraf dat mijn schoenen (die doe je uit voor binnenkomst in ’n woning in Suriname) de ideale chillplek was voor een compleet huishouden aan muggen… Iets met een kat in het nauw onder 68 kg bakra gewicht.

Wist je trouwens dat:
-Ik een kaartje heb gekocht voor het optreden van Roué Verveer? Yesssss!
-Ik tijdens m’n tussenevaluatie te horen heb gekregen dat ik vréselijk goed kan plannen en structureren? Ze zouden d’r bijna jaloers op worden. :p
-Ik een Bijbelstudie van de Evangelische Broeder Gemeenschap heb bijgewoond? Ik ben officieel uitgeroepen tot ‘heiden’. Verder was het heel gezellig hoor ;)
-Ik elke keer m’n camera vergeet als ik op stap ga? :o
-Ik geleerd heb dat iemand je mag slaan als je “yu ma pangpang” zegt? Maargoed, geef ze eens ongelijk, ik zou het hier niet eens durven te vertalen. ;)
-Ik heb genoten van de sinterklaasavond bij de Kremers? Geweldig die DVD, die foto’s en het Sranangedicht! Dankjulliewel!!!!
-Ik ontdekt heb dat je een zwerver veel makkelijker afwimpelt met de opmerking “No weri mi ede”? (Maak me hoofd niet moe ;))
-Kerstinkopen doen in 30 graden best vermoeiend is?
-Het woord ‘bakra’ en codewoord was van de Hindoestaanse contractarbeiders om de rest duidelijk te maken dat de Hollander met de baard er weer aan kwam? Bak = geit. :p
-Ik zaterdag naar de bigi yari van mijn stagebegeleidster ga? Ze viert op traditioneel Creoolse wijze feest omdat ze 30 is geworden. Ik beloof bij deze dat ik jullie de volgende keer voorzie van foto’s van m’n geweldige outfit.
-Ik zondag op trip ga naar de Coesewijnerivier?
-De commissie al 2 activiteiten heeft uitgevoerd met de kinderen? Afgelopen dinsdag hebben we zelfs fruitmandje gedaan met 25 kindjes. :)
Eigenlijk zit ik hier wel prima…en moet ik er eigenlijk nog even niet aan denken om weer terug te keren naar dat achterlijke koude kikkerlandje, met d’r financiële crisissen en d’r stresstempo.

Mi lobi Sranan, switi kondre!

  • 19 December 2008 - 00:01

    Ronald:

    hai schat.leuk om eens wat van je te hooren (hahha)het blijft leuk om te hooren dat je het zo leuk hebt daar ik kan niet meer wachten om je daar weer te zien. om ook wat daar van je leventje te zien. XXX

  • 23 December 2008 - 11:14

    !!!!inge!!!!:

    Hey wijffie!!!

    Hoe is het daar???? Ik mis je echt wel hoor, blijft raar... ik hier en jij daar...

    Ik sprak Ronald van de week nog effe. Hij heeft er echt zin in om jouw kant op te gaan. Ik heb nog even overwogen een plekje te reserveren in zijn koffer, maar ja dat zit zo krap dus toch maar niet.

    De tijd voor jou gaat echt super snel, over ruim een maand mag je weer gaan genieten van nederland. Ik kan je vertellen, het is hier geweldig maar niet heus.....

    In ieder geval een heel fijne kerst gewenst en doe vooral geen dingen die ik ook niet zou doen!

    spreek je snel,
    liefs Inge

  • 25 December 2008 - 10:21

    Dianne:

    Haihai!!

    Je vermaakt je daar nog steeds prima zo te lezen, nou nog effe en je bent weer in't koud kikkerlandje. Dus geniet nog maar effe volop van de warmte daar.

    Ik wens je in ieder geval fijne kerstdagen daar, geen kerstboom maar fijne palmbomen!

    Groetjes Dianne

  • 29 December 2008 - 20:31

    JE MOEDER ;):

    Hey die drukke muis!!

    Weer een leuk stukje, maar wist jij trouwens dat:
    -Wij ook geen witte kerst hebben gehad? :(
    -Bink met een kerstmuts toch wel heel erg binkerig is! :)
    -Gourmetten gewoon indoor bbq-en is..en dat 3 dagen op een rij!
    -Jij met een beetje mazzel toch nog mee kan doen aan de elfstedentocht als je weer terug bent in dit koude kikkerland!(y)
    -ik ineens 2 rooie dochters heb ;)
    - Ik toch voor Bertje ga...hey traner...:) :)
    - Ik vind dat je nu toch wel lang genoeg geniet in dat veul te warme land met zijn muggen en feesten! Dus tijd om naar huis te komen!

    Dikke dikke kus MAM

  • 06 Januari 2009 - 16:44

    Jelle:

    Hee Maran!

    Ik wou je toch nog even snel een gelukkig nieuwjaar wensen!
    Net weer eens even goed de tijd genomen om ALLE verhalen van jou te lezen. En al je fotos te bekijken. Wat een beleving!!! Heel erg leuk!!
    Ik wens je nog heel erg veel succes met je stage!
    En natuurlijk heel erg veel plezier met Ronald komende weken! En geniet, samen, nog van Suriname!!

    Liefs en een dikke knuffel!!!

    Jelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maranda

Stage bij stichting Projekten Suriname. Het project 'This is me with my own culture' introduceren in de wijk Abrabroki.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 55006

Voorgaande reizen:

14 September 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: