Groeten uit Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maranda M - WaarBenJij.nu Groeten uit Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maranda M - WaarBenJij.nu

Groeten uit Paramaribo

Door: Maranda

Blijf op de hoogte en volg Maranda

20 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Een berichtje vanaf het balkon, omdat ik in mijn eigen kamer nog steeds heel slecht bereik heb. Maar…. eergisteren komt er een nieuwe modem. (stiekem had ik al een week later gerekend) Om me heen zie ik zeker 5 soorten palmbomen, en als er een fris briesje langs komt steek ik m’n armen in de lucht om m’n oksels even te verfrissen.. leuk typen zo ;)
Even rectificatie: dat geschreeuw van maandagochtend was geen brulaap maar de verschrikkelijke schreeuwvogel, de echte naam moet ik nog even navragen.

Donderdagavond ging ik wandelend naar Inge toe, ongeveer 10 minuutjes, maar er is ook nog een binnendoor weggetje die ik zeer binnenkort ga uitproberen.
Ik kwam in een mooi huis (de rest van de straat staat vol met krotjes) met 3 hele gezellige meiden. Nadat we in de tuin even lekker hebben bij gekletst gingen we met de taxi naar Zus & Zo. Na een lekkere vispasta en een paar Parbo’s zat de sfeer er goed in. Omdat de meiden vrijdag vrij waren en zoals Inge zei dankzij ‘mijn Zutphense’ invloed op haar, waagde Inge zich aan haar eerste rosé in Suriname. Een gesprek over het missen van housemuziek en het fijne gevoel om iemand te kunnen spreken over je thuishaven verder, besloten we ook nog even bij het Vat te gaan zitten. Tot sluitingstijd hebben we heerlijk zitten borrelen.
Thuis gekomen keek ik op de klok en besefte ik me dat Ronald net wakker was; heerlijk om voor het slapen gaan nog even met je vriendje te kunnen bellen.

Op vrijdag begon de echte studie; voor het project moet ik me inlezen in de 6 grootste etnische culturen, en gister was de Creoolse cultuur aan de beurt. Creolen zijn de afstammelingen van de Afrikaanse slaven gemengd met alle andere culturen (ook blanken dus). Leuk om te vertellen is dat ze bij de Creolen Bigi Yari vieren. Dat doen ze als iemand 20, 30 of 40 etc. wordt of met grote jubilea. De jarige draagt dan traditionele klederdracht in de kleur (20 is bijvoorbeeld geel) en er wordt flink gedanst.
Echt supertoevallig had Elke gister een Creoolse vriendin op visite en mocht ik mee-eten! Moksi alesi is rijst met een mix (moksi) van allemaal soorten vlees en vis; daaamn wat lekker. De eigengemaakte sambal heb ik helaas moeten laten staan, want daar was mijn Nederlandse mond niet tegen opgewassen. Maar ik ben dus superveel te weten gekomen over de cultuur.
Alsof Elke en ik d’r een sport van maken om even boodschappen te doen en vervolgens in de stad te eindigen, gingen we gister op sigarettenspeurtocht en eindigden we weer aan de Waterkant. Ik kwam gelijk in de 6 september sfeer, want er was een liveband met van die heerlijke Surinaamse muziek. Helaas kon ik er niet lang van genieten want ik kreeg mijn eerste uitdrogingsmomentje… poehee.. ik zal niet in details treden.. maar alles kwam er van 2 kanten uit. Het gekke was dat ik er ook met een uurtje weer vanaf was gelukkig.

Vandaag weer even lekker uitgeslapen en begonnen aan de studie op de Marroncultuur. Dat zijn mensen die tijdens de slavernij van de plantages de bossen in gevlucht zijn en daar hun eigen stammen hebben opgericht. Leukste weetje vond ik dat van vrouwen geëist wordt dat ze monogaam zijn, maar dat mannen in elk stadje een eigen schatje hebben. Maarrrr… als hij de vrouw bezwangert moet hij bij haar blijven en elke dag sex hebben om de baby te voeden… hahahaha. Die wilde ik wel even met jullie delen ;)
Verder heb ik nog kennis gemaakt met een nieuwe huisgenoot die hier een project heeft lopen in de binnenlanden; hij heeft een toeristisch hutje aan laten leggen in een Marrondorp, die nu gerund wordt door de dorpsbewoners zelf.

Da was’t ff voor nu, weer een lang zat bericht zie ik al…
Maandag begint m’n stage dus dan zal ik het wel wat drukker krijgen.

Super bedankt voor de lieve en leuke berichtjes! Kan ik echt van genieten!

Biggi brassa Maran

  • 20 September 2008 - 21:07

    JE MOEDER :):

    Hahaha, Muis en dr uitdrogingsmomentje...de grootste nathals van de familie, hoe krijg je het voor elkaar! :)
    Tof dat je ons de details bespaart...maar kan me er iets bij voorstellen!

    Super dat je naast het inlezen voor je project ook bijgepraat wordt door 2 "cultuurinsiders"!
    Nu die andere 4 nog!
    Maar dat zal ook goed komen gok ik zo!

    Dikke kus MAM

  • 21 September 2008 - 06:16

    Pap:

    zondag morgen hier in ulft,heerlijk stil
    mooi verhaal weer ,ik moet er niet aan denken al die etniche dingen.
    heel goed van jou dat je al die indrukken aan kunt.pas op jezelf en toytoy.ps je bent niet de grootste nathals hoor hihi

  • 21 September 2008 - 13:56

    LAAN:

    Haa sister!...
    Dat klinkt allemaal weer gezond dat eten!.. En lekker..* behalve Vis => vind het toch allemaal na vissticks smaken.:p Hebben ze daar ook een lekkere puntzak patat en een frikandel speciaal?? Naja, iedergeval wel chicken wings:P

    Wat leuk om te weten dat de man daar de baby moet voeden door sex :P Zouden ze hier een voorbeeld aan moeten nemen:P Wantja, hier denken ze dat het slecht is voor de baby;) 9 maanden geen sex?:| haha

    Heel veel suc6 morgen met je 1e stage dag.. Doe rustig aan:D ..

    Heb je al leuke kadotjes gevonden???;)

    KUS!

  • 22 September 2008 - 06:33

    Wieke:

    He Maran,
    Heerlijk om te horen dat je zo geniet daar! Hier in nl is er niet veel te beleven, ik word elke dag weer lekker ondergespuugd en onder geniest door de baby's hier. Of te wel. We zijn weer aan het werk. HIEP HOI zullen we maar zeggen. Doe voorzichtig met fietsen en succes met je stage. Maar dat gaat wel goed komen denk ik!!
    Dikke kus Wiek

  • 23 September 2008 - 19:45

    Paul:

    Hallo Maranda,
    Ik lees met veel plezier je verrichtingen in het verre land en maak er uit op dat je het er wel naar je zin hebt.Wat een verschil van cultuur he lijkt me dat dat best effe aanpassen is want er lopen een hoop soorten door elkaar (culturen)succes met je stage en laat ons mee genieten van je avonturen in suriname.
    Grtn uit het regen achtige holland en hou je haaks he
    Paul

  • 24 September 2008 - 07:38

    LAAN:

    Haaa Maran:P
    Leuk he die onweersbuitjes daaro?!:P hier is het verry verry kold:P .. Ik ga denk ik in vervolg engelse berichtjes sturen.. Goed plan!?:P .. Wanneer ga je beginnen met de soepel-in-de-heupen-en-kontjes-schudden-les!!??
    Gaaf hooooor !!

    Liefss Kus!

  • 24 September 2008 - 20:35

    Bas:

    Zo te zien vermaak jij je prima daar! Erg leuk om te lezen wat je daar allemaal uit spookt. Maar wie weet ben je tegen het eind van je stage wel opgewassen tegen de sambal ;)

    Veel plezier daar en ik zie je weer over een klein half jaartje! Als het hier weer lekker koud is ;)

  • 26 September 2008 - 18:26

    JE MOEDER ;):

    Hallo drukke muis!
    Wordt het niet weer eens een keer tijd voor een kleine up-date van je Suri-avontuur?
    Ik vind van wel! :) :)

    Kussss MAM

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maranda

Stage bij stichting Projekten Suriname. Het project 'This is me with my own culture' introduceren in de wijk Abrabroki.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 55011

Voorgaande reizen:

14 September 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: