Inburgeren - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maranda M - WaarBenJij.nu Inburgeren - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maranda M - WaarBenJij.nu

Inburgeren

Door: Maranda

Blijf op de hoogte en volg Maranda

06 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Het lijkt bijna structuur te worden om op zondag even m’n logboekje up te daten om daarnaast ook nog even mijn kamer helemaal te poetsen.
Da’s dan ook zo’n beetje de enige structuur die in mijn week zat.. behalve dan de salsalessen op dinsdag en vrijdag.

Ik had maandag weliswaar een afspraak om mijn leerplan te bespreken, maar verder dan pagina 8 kwamen we niet, hoewel ik toch echt keihard had zitten tikken en aan de 18 pagina’s was gekomen. (Niet gezien? Niet verwacht? Printer kapot? Geen tijd? Geen idee!) Donderdag zouden we de rest verder bespreken, maar ik keek er dus al niet meer van op dat ook dat uitgesteld werd. En zonder toestemming voor mijn plan kan ik niet heel veel verder komen, dus bedacht ik me om me deze week maar eens flink te verdiepen in de praktijk der Surinaamse culturen. Dat is flink gelukt! Ik heb kennis gemaakt met de keerzijde van de Hindoestaanse handelcultuur, ik heb de Surinaamse swing in mijn heupen gevoeld (of had ik het nou óp m’n heupen dat er zoveel dames waren?), ik heb mogen genieten van een heerlijke Chinese maaltijd, van Javaanse Dawet en Creoolse broodjes, ik ben helemaal bijgepraat over de Marroncultuur en ik heb eigenhandig het Surinaamse effect op mijn darmen kunnen overwinnen ;). Nou moet ik toegeven dat ik dat laatste heb bewerkstelligd door 2 avonden achter elkaar de Ossenhaas te bestellen bij Zus & Zo. Jammie!

Afgelopen weekend heb ik mijn chill-mood voortgezet door vrijdag na de salsa lekker met Denise en Elke te relaxen met een hamburger aan de Surinamerivier. Op zaterdag heb ik geprobeerd een bril te vinden samen met Cynthia, maar poehee, wat een keuze. Neem ik nou Dolce & Gabbana of ga ik toch voor Gucci? Ik heb mezelf nog even verwend met een t-shirtje à 5 euro en heb de lekkerste wierrook ooit gevonden in een Hindoestaans winkeltje.
’s Avonds ben ik met Inge, Cynthia en Elke lekker bij de Waterkant gaan zitten, na een paar drankjes hadden we natuurlijk nog langer geen zin om naar huis te gaan en hebben we bij de Zanzibar nog even genoten van de safari-cola (á 2 euro) en één of ander supermixje met Passoa (Inge werd er in ieder geval errug gezellig van ;) )

Zondag was dus mijn uitslaap-, blogtyp- en poetsdag. Geloof het of niet maar ik heb dus echt 2 uur lang staan poetsen in mijn kamertje van 4 bij 4. Maar dat komt waarschijnlijk door alle salamander poepjes die ik echt weg moest boenen met een schuursponsje. M’n moeder had zich kapot gelachen; muis met een bezweet voorhoofd, meeblèrend met alle Nederlandstalige nummers die ik op mijn laptop kon vinden en maar poetsen als een malle.
’s Avonds zijn we uit eten geweest bij de Waag. Echt een heerlijk Italiaans restaurant waar ik opnieuw, hoe kan het ook anders, heb genoten van een biefstukje.

Maar, aan alle rust komt soms ook snel een einde. Op maandag stap je de realiteit van de stage weer in. Ineens moet je alle zeilen bijzetten en zorgen dat er woensdag 4 documenten klaar zijn. Vanuit de Surinaamse No-Spang mentaliteit maakt Maran weer even een sprongetje richting het Nederlandse knaltempo.

Maar hey, aankomend weekend ga ik 2 dagen doorbrengen in een Marron-dorp in Santigron! Swiiiitiiiiiiii! :D

Bigi Brassa

  • 07 Oktober 2008 - 07:26

    Eef:

    Weer een fijne update...Leuke foto's weer. Ben wel benieuwd of je deze week meer zal weten of je stage plan..Dat blijft toch stiekem de echte reden dat je in Suri bent;)
    Tot mails. Fijne dag xx

  • 07 Oktober 2008 - 10:32

    Ronald:

    hai mop leuk om weer wat van je te lezen. en het leuk om te zien dat je het naar je zin hebt.de cultuur zit maar complex in mekaar. als jij al stijfjes doet hoe zal het dan bij mij zijn? ik daenk dat ik het andwoord wel weet. maar ik spreek je snel weer op msn liefs ronald

  • 07 Oktober 2008 - 19:21

    Tess:

    Hoi Maran,
    Leuk hoor die verhalen en foto's. Ik reageer niet elke keer, maar probeer ze wel elke keer te lezen. Ik vind het erg stoer wat je doet en zie aan je dat het goed voor je is!
    Geniet!!
    -X-

  • 08 Oktober 2008 - 18:28

    Caroline:

    Hee Maran! Spotte op je hyves dat je een waarbenjijnu had! Dus heb me net even bijgelezen!
    Leuk al die verhalen! Succes nog met je stageplan!
    En blijf je zeker volgen via deze site!

    geniet nog van je tijd daar! maar dat lukt je vast wel

    liefs xx

  • 09 Oktober 2008 - 07:25

    LAAN :):

    Heee studddiiieebol :)

    Echt leuke foto's en doe mij ook maar zon goedkoop safari-tje ! .. DAN BLIJFT HET STAPPEN NOG EEN BEETJE LEUK!:p

    Ik heb ook even overlegd.. en ik kom natuurlijk stage lopen in Suriname ! * HElaas was het een droom;)*

    Je moet nog even een foto maken van je nieuw shirtje he ! die wil ik ZIENNNNN! :d

    KUSSSSSSJJJEEE!

  • 10 Oktober 2008 - 16:21

    JE MOEDER ;):

    Hey cultuursnuiver, proever, drinker.:).zo te lezen weer een superweekje met veel goede invloeden!
    Jij aan de schoonmaak..ja dat had ik graag mee willen maken!! Rustig vanaf een bankje, met een lekker glaasje dawet en een windwaaier in me hand toekijken!! ;)
    Muis maak er een superweekend van..geniet..en bedenk..rum kan net zo lekker smaken als bokbier!

    Dikke smakkerd MAM

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maranda

Stage bij stichting Projekten Suriname. Het project 'This is me with my own culture' introduceren in de wijk Abrabroki.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 54971

Voorgaande reizen:

14 September 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: